Erkeklerde Osteoporoz

Kemik yoğunluğu azalması olan osteoporoz daha çok kadınlarda rastlanmakla beraber erkeklerde de daha nadir olmak üzere görülebilmektedir.

Tüm vertebra kırıklarının %15
Tüm kalça kırıklarının %20 si erkeklerde görülmektedir.
Erkeklerle kadınlar arasında iskelet boyutu ve toplam kemik mineral içeriği açısından önemli farklar vardır. Erkekler kadınlara göre yaklaşık %8-10 civarında daha fazla olarak kemik kitlesine sahiptir.
Yaşa bağlı kemik kaybı her iki cinste görülmesine rağmen menapozda kadınlarda ortaya çıkan östrojen yetersizliği kemik kaybının daha fazla olmasına sebep olur. Bu durumun tam tersi erkelerde testesteron seviyesi nispeten sabit kalır. Kadınlar menapozdan sonraki 10 yılda hızlı bir kemik kaybı sürecine girerler.
Yaşlı olmayan bir erkekte osteoporoz görülmüşse sebep genellikle seks hormon azlığı veya alkolizmdir. Ağır sigara içimi de üçüncü sık nedendir.

Erkekte osteoporoz sebepler:
Hipogonadizm
Glukokortikoid fazlalığı, endogen sebepler yada dışarıdan kortizon kullanımı
Alkolizm
Gastrointestinal hastalıklar (mide barsak emilim kusurları)
Hiperkalsiüri (idrarda ca kaybı)
Sigara kullanımı
Antikonvülzan kullanımı
İmmobilizasyon (hareketsizlik)
Osteogenesis imperfecta
Sistemik mastositozis
Homosistinüri
Neoplastik hastalıklar (kanser hastalıkları)
Romatoid artrit
Tirotoksikoz (fazla tiroit hormonu salgılanan hastalıklar yada ihtiyaçtan fazla doz dışarıdan tiroit hormonu verilmesi)

Erkeklerin kemikleri daha büyüktür. Çap olarak daha geniş olmaları sebebiyle biyomekanik olarak da daha güçlüdür ve yük ve ağırlığa karşı daha dayanıklıdır. Erkeklerdeki bu farkı yaratan testesterondur.
Yaşla birlikte total serum tesesteron ,ostrojen seviyeleri rölatif sabit kalsa bile hormonların serbest fonksiyonları 80 yaşından sonra genç erkeklerle kıyaslandığına göre% 3 – 50 arası azalır.
Prostat kanseri tedavisi gören erkek hastalar erkeklik hormon blokajı gördükleri için artmış kemik kaybına uğrarlar.
Hipogonadizm (testis yetersiliği) durumundaki erkek hastalar androgen tedavisi gördükleri takdirde artmış kemik oluşumu ve azalmış kemik yıkımı tespit edilmiştir.
Erkek osteoporozunun engellenmesi için neler yapılabilir

Androgen yetersizliğinde testesteron tedavisi (replasmanı)
Ca ve D vitamini
19-50 yaş arası erkeklerde => 1000mg Ca 400’ü D vitamini
50 yaş üstünde 1500mg/gün Ca 800’ü D vitamini günlük
Egzersiz: Düzenli egzersiz fizik aktivite kalça kemiği kırığı riskini azaltmaktadır. Ancak yararlı etki egzersiz bırakıldığında ortadan kalkmaktadır. Egzersizin kemik kırığını azaltmadaki en önemli etkisi kas gücünü arttırarak kas koordinasyonunu arttırması ve böylece düşme riskini azaltmasıdır.
Sigaranın bırakılması
Alkolün bırakılması
Diyetle alınan kalsiyumun ve D vitamininin arttırılması
Yeterli güneş ışığına maruz kalmak
Bifosfanat türü kemik erimesini azaltan veya durduran ilaçlar
Erkek osteoporozunda en etkilisi Alendronattır. Bu ilacın 70mg’ı haftalık alınır, aç karnına kullanılır, bir saat yemek yenmez ve sırt üstü yatılmaz.
İnsan paratiroit hormonu
Tiyazid dirüetikler: İdrarda Ca kaybıyla seyreden (hierkalsiüri) vakalarda yararlıdır.

Erkek osteoporozu olan hastalar tıpkı kadın osteoporozu olan hanım hastalar gibi ilk fırsatta endokrinoloji uzmanı olan bir doktora müracaatı önemlidir.
Erken müracaat eden hastalar geri dönüşümsüz kemik kaybından minimum etkilenirler.
Kemik yoğunluğu takibi (DEXA) ile kontrol altında tutulurlar.